Alla inlägg under juni 2013

Av Silvattspark - 28 juni 2013 17:40

Ja nu frodas vårt koloniområde och det är en makalös blomsterprakt.

 

Jag får återkomma med lite bilder på det ätbara utbudet.

/Tomas 10% bonde



Av Silvattspark - 16 juni 2013 19:31

Våra plågoandar dom spanska skogssniglarna som helt oinbjudna käkar upp våra grödor måste bekämpas på alla vis.

Sätten är många. Klipp av dom, samla dom i en hink och häll kokande vatten på dom, plocka dom och lägg dom i frysen.

Det ska visst finnas nån slags pellets som dom käkar och dör av, myskankor käkar sniglarna men bara ca 4 om dan dessutom så skiter dom en hel del. Jag byggde en batteridriven grill som funkar så länge det finns ström och det krävs en sarg runt odlingen. Det går även att strö salt eller kalk runt landen men det lakas ur när det regnar.


Benjamin har med framgång testat Ölfällor. Man tar helt enkelt en burk eller nån slags behållare och gräver ner den så bara ett par cm sticker upp, därefter fyller man på öl och en sockerbit och vips så tycker sniglarna mycket mer om denna blandning än om grödorna. Dom lapar i sig blandningen trillar sen ner i drickat och dör.

Så här ser den effektiva fällan ut

   

Ser lite äckligt ut men funkar

 

Benjamin har placerat burkarna mitt i odlingarna och grönsakerna får vara ifred. Jag har ingen aning om vilken styrka på ölen som sniglarna föredrar.


/Tomas



Av Silvattspark - 6 juni 2013 18:25

Trots mina ringa kunskaper och intresse om odling så lyckas jag trots allt driva upp nån slags grödor.

Se där vilka läckerheter som ska hamna på mackan



  Om 

Om Ni har bilder eller text som Ni vill att jag lägger ut på bloggen så maila till isracing@telia.com

/Tomas




Presentation


En bloggplats som handlar om en skön plats

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kommentera Luddes solrosor


Ovido - Quiz & Flashcards